Svar: Urolig og pyldret
27. februar 2021
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev. Der kan være flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)
Det er rigtig godt, at du har fået ham behandlet af en osteopat. Det lyder som om, at han har fået løsnet nogle spændinger, og det er netop vigtigt at sikret sig, at det ikke er dette, som er årsagen til hans manglende overskud og den ekstra pylren, han viser. Hvis han har ondt i nakke, skulder, lænd - så vil det også kunne påvirke hans søvn og gøre, at han sover meget afbrudt.
Derudover så tænker jeg, at en del af den uro du oplever nu, handler om din drengs alder og den store udvikling, som han går igennem. Der sker rigtig meget med ham lige nu, både motorisk og mentalt - og det giver naturligt uro, både i hans vågne perioder og også under søvn.
Din dreng er nu langt mere opmærksom på verden, han følger tydeligt med i, hvad der sker omkring jer, han drejer hovedet bevidst, kikker bevidst efter hvad der sker i verden, og han skelner mellem, om han er hjemme eller ude, om han er i din favn eller i favn hos en fremmed osv. Det giver for det første ekstra mange stimuli og dermed uro, men det betyder også, at han måske let lader sig forstyrre, når han skal spise - han slipper brystet, tager fat, dier lidt, slipper igen osv. Det er sjovere at kikke efter ting, end det er at spise, så han kan godt pludselig få tendens til at slatspise lidt...
Hans søvn ændrer sig også nu. Rent fysiologisk ændrer søvnen sammensætning, så den begynder at indeholde flere stadier - og det betyder, at han nogle gange vil have svært ved at sove længere lure, og i stedet vil vågne op - også selvom han ikke har sovet nok. Simpelthen fordi det er svært for ham at komme fra et søvnstadie til et andet. Derfor kan han også få tendens til at slatsove lidt netop nu...
Som du har oplevet de sidste 5 dage, så vil det i denne alder ofte fungere rigtig godt, hvis han kan have en rytme, hvor han får 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og det må du meget gerne forsøge at indføre. Det kan være svært, når han gaber og virker pylret efter en time - men prøv om du her kan aflede ham lidt, lege lidt med ham, stimulere ham lidt ekstra - for nogle gange så skyldes gab ikke træthed, men behov for aktivitet, og det kan måske gøre, at du så kan putte ham 1/2 time senere. Det er netop vigtigt at komme væk fra, at han skal slatsove og i stedet begynde at have længere vågen og aktive perioder og så perioder, hvor han hjælpes til at sove. Og får han 4 lure dagligt lige nu for at dagen hænger sammen, så er det naturligvis også helt okay :)
Det kan også være en rigtig god idé at indføre et bad midt på dagen lige nu, fordi badet stimulerer ham rigtig godt motorisk og mentalt, samtidig med at det er med til at øge hans vågenperiode midt på dagen lidt - og så kan han blive puttet til en (forhåbentlig) længere middagslur.
Og så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at give ham mælk som en fast del af hans putteritual. Hans mælkebehov kan godt være større nu, så derfor kan det også være en overvejelse værd, om du skal forsøge at amme ham lidt hyppigere - det vil øge din mælkeproduktion, og hvis han får lidt mere mælk, så vil han måske også kunne sove lidt bedre.
Når det så er sagt, så nævner du, at amningen altid har været svær for jer, og du fortæller også, at han ofte græder ved brystet. Jeg synes faktisk, at det lyder som om, at du skal overveje en flaske - jeg ved ikke, hvor meget det betyder for dig at amme, og jeg ved ikke, hvad du ønsker på sigt - men det er ikke rart for nogen af jer, at han græder, når han skal ammes, det gør ikke noget godt, og det skal ikke være amning for enhver pris - måske vil det hos jer være en god beslutning at supplere amning med en flaske. En flaske kan være med til at give ro, du ved præcist hvor meget han drikker, han kan begynde at øge sin vægt lidt mere, far eller en anden kan være med til at give mælk, du kan få frigivet lidt tid til dig selv...
Hvis du giver flaske, vil det naturligt kunne betyde, at amningen på sigt stopper - når det så er sagt - så skal han have enten bryst eller flaske, til han er 1 år. Har du tænkt, at du skal amme ham så længe eller...? Hvis han ikke ammes de næste mange måneder (det kan jo også være, at han selv vil begynde at sige mere fra), så er det vigtigt, at han kan tage imod en flaske. Jo ældre han bliver, jo sværere kan det være at få ham til at tage imod en flaske, så det skal du naturligvis også have med i dine overvejelser, det kan faktisk være bedre at introducere flasken nu. Hvis du venter til han er meget ældre, så vil han måske afvise den, og så bliver det rigtig svært at give ham mælk nok ...
Derudover kan maveproblemer, øreproblemer og andet naturligt også spille ind. Det kan også være, at han så småt er ved at være parat til lidt smagsprøver på lidt skemad, og at hans vågne perioder og pjevsethed netop handler om, at han begynder at have behov for mere mad. I første omgang er det dog ofte en god idé at forsøge at øge hans mælkeindtag, og hvis det ikke er nok, så kan du tilbyde lidt smagsprøver på lidt grød til frokost. Grøden vil komme ud over hans vanlige indtag af mælk.
En rytme, som måske vil være relevant for jer i løbet af den næste måned kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, vågner ofte også med en ekstra amning og dagen begynder
I leger, hygger, pludrer, tumler
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Her kan på et tidspunkt tilbydes lidt smagsprøver på lidt grød, vand af kop. Han kan også lige nu ammes, når han vågner, hvis han vil det.
Han kommer i bad, ammes gerne før han bades, hvis han vil, og efter badet frotteres han godt med håndklædet, får lidt babymassage osv.
Ammes og suppleres gerne med en flaske og puttes til middagslur ca. kl. 12.30-13, afhængig af, hvor lang formiddagsluren er
I leger, hygger, tumler, pludrer
Eftermiddag 16: Ammes og puttes til dagens 3. lur
I leger, hygger, tumler, pludrer
Aften: Ammes ofte hyppigt om aftenen
I leger, hygger, tumler, pludrer
Ammes og evt. suppleres med flaske og puttes til natten. Tidspunktet for putning afhænger af, hvor sent den 3. lur ligger. Det kan være alt mellem kl 20-22... hvis han sover meget korte lure om dagen, har han måske behov for en ekstra 4. lur, og det er også helt okay.
Sen aften 23-24: Ammes/drømmeflaske, spiser mere eller mindre i søvne. Hvis han først går i seng kl 22, vil han naturligt ikke skulle have mælk igen lige før midnat...
Midt nat: Ammes og sover videre
Som du kan se er der i denne plan indført lidt skemad og derudover en del amninger og også forslag til, hvor du evt. kan overveje supplement med flaske. Du skal naturligvis kun gøre det, som du og din dreng er parat til, men måske kan det give dig lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen nu, så det kan fungere for både dig og din dreng.
Når du begynder med lidt skemad, så er det vigtigt at starte om dagen og ikke om aftenen, og du skal kun give smagsprøver i starten - også selvom han måske virker til at kunne spise en større portion. Det er vigtigt, at han kun får små skefulde til max 1/2 dl. netop for at hans mave kan følge med, når I begynder :) Da hans afføringsmønster er meget svingende, så kan jeg godt forstå, hvis du er urolig for at starte op med skemaden, men små mængder tænker jeg vil være helt okay. Du kan evt. lave den første grød med lidt af din egen mælk, så er forskellen ikke så stor.
Du har sendt et brev mere, hvor du nævner, at han altid har haft mærkelig og besværet afføring, du nævner også, at du mistænker refluks. Du fortæller, at han siden 2 måneder har sovet meget afbrudt, og så fortæller du, at hans vægt har været faldet, og at amningen altid har været svær... og jeg læser lidt mellem linjerne, at de første måneder faktisk har været lidt svære for dig/jer... Måske tager jeg fejl...? :)
Er du alenemor? Eller hvem har du i dit netværk? Det vil være rigtig godt, at du taler med far eller hvem du har omkring dig om, hvad du/I skal prioritere lige nu, og hvad der vil fungere for jeres lille familie - også på sigt :)
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske